söndag 2 oktober 2011

När tekniken krånglar

Bilden är hämtat ifrån:
 http://www.flickr.com/photos/heatsink
/110859301/sizes/m/in/photostream/
Mitt arbete i Pixlr har fortsatt, fortfarande med en viss frustration. Men det är inte bara programmet som är grunden till frustrationen utan även datorer som inte riktigt fungerar, bilder som försvinner och mappar som inte hittas. Men det är väl så det är med tekniken, fantastisk när den fungerar, otroligt frustrerande när det inte gör det. Men det är väl något som man måste lära sig att förhålla sig till om man vill använda tekniken. Klart att irritationen växer när man tredje lektionen i rad inte kan göra det man tänkt med sina elever, eftersom nätverket är så segt att datorerna inte kommer igång, eller att mapparna som vi sparat elevarbetena i plötsligt bara är bort. Då kan längtan tillbaka till papper och penna som verktyg vara ganska stor...
Förhoppningsvis blir skolan bättre på att få tekniken att fungera i takt med att vi använder den mer.


Skrev ju i mitt förra inlägg att jag lärt mig att "bädda in" ett YouTube klipp. Börjar nu fundera på om det är ok att lägga in videoklipp i loggen? Bilder får man ju inte använda sig av hur som helst. Gäller desamma för videoklipp? Hur vet man om de är ok att använda?


Nä, nu tillbaka till mitt arbete i Pixlr. Förhoppningsvis blir jag snart klar med framsidan till min webbtidning om trafik som jag har tänkt att göra. Fast med det här tempot lär det nog dröja...

1 kommentar:

  1. Hej Johanna!
    Just krånglande teknik är något jag också bävar inför. Det gäller nog att inledningsvis ha lite alternativa uppgifter som kan göras om tekniken inte fungerar. Arbetet får inte bli en tidstjuv, där man i slutändan får ut mindre effektiv arbetstid. /Malin

    SvaraRadera