onsdag 26 oktober 2011

Klassblogg

Redan första kurstillfället pratade vi om klassbloggar. Jag kände direkt att det var något som jag vill prova. Det tilltalade mig att få ett forum där elevernas arbeten i klassrummet kunde få en naturlig mottagare och inte bara sättas upp på en vägg i klassrummet och i bästa fall läsas av en besökande förälder. Jag tyckte också att det lät spännande att eleverna själva får skriva inlägg och kommentera varandra. Det senare kändes dock lite för krångligt så här i början och eftersom jag går på föräldraledighet efter jul ville jag gärna prova på en klassblogg innan dess. Det kändes också som att mina elever som går i ettan kanske var för små för att själva skriva och vara aktiva på bloggen. Jag bestämde då att klassbloggen främst skulle vara ett forum där jag presenterar elevernas arbeten i svenska och so.  Om ni vill kolla på vår klassblogg kan ni klicka här.

Idag har jag än en gång varit in på klassbloggen Tegelbobarn som var en av vinnarna i Webbstjärnan 2010. Läraren i klassen, Josef Sahlin, har gjort en inspirerande film där han beskriver sin klassblogg. Han började med bloggen när eleverna gick i ettan och eleverna har hela tiden själva fått vara aktiv och skriva inlägg. Så det går att göra det även i en etta! När jag kommer tillbaka efter föräldraledigheten ska jag också testa det!



(Filmen är producerad av Social Video Production och licensierad under Creative Commons. Filmen får spridas och bearbetas enligt villkoren Erkännande – Dela lika)

4 kommentarer:

  1. Liselott skriver:

    Mycket imponerad av din klassblogg. Det här ska jag verkligen arbeta för att genomföra på min skola, åtminstone försöka få med dem på tåget.
    Sen fastnade jag länge på Tegelbobarnens klassblogg http://tegelbobarn.se/
    Vilka bra inspirationsbloggar du visat på.
    Tack tack

    SvaraRadera
  2. Vilken fin blogg ni har!Håller med dig om att man vill sprida det eleverna gör, så att det inte bara stannar inom klassrummets fyra väggar. Bloggen är ju ett ypperligt verktyg för detta!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Håller med Liselott och Anna. Snygg blogg!
    Jag tror definitivt att dina elever kommer vilja vara aktiva på bloggen.
    Är bloggen till för att föräldrarna ska kunna se vad eleverna gör i skolan kan man ju göra dem delaktiga i att skapa innehållet genom att fråga vad de vill se på bloggen och vad som är intressant för dem.

    SvaraRadera
  4. Hej Johanna! Roligt att få se bloggen. Du har lyckats jättebra med både layout och innehåll. Självporträtten med text t ex är underbara! /Malin

    SvaraRadera