torsdag 20 oktober 2011

Film!

Vi har haft två fantastiska dagar på Blåsenhus! Temat för dagarna var film. Min första tanke var usch va läskigt! Men det vara länge sedan jag hade så roligt och skrattade så mycket!
Vi fick 1,5 timme på oss att skriva ett manus och filma. Vår enda vägledning var en lapp med en genre som vi skulle hålla oss till och en intrig. Det fick vara max 3 min råfilm. På eftermiddagen fick vi sedan lära oss att redigera filmen i Moviemaker. Vår grupp fick den hårda vägen lära sig att om man inte sparar sitt arbeta under arbetets gång kan det försvinna... Men vi fick träna mycket på att klippa film! Vi skulle också välja musik som passade till filmen och vår genre. Musiken gjorde vi med hjälp av Karl Malberts musikpussel som finns på skolverkets Multimediabyrå. Slutresultatet fick vara max en minut färdig film.

Att kasts ut i något okänt utan att ha fått så mycket kunskaper innan var ett väldigt bra sätt att lära sig på. Kraven sjönk eftersom vi inte kunde så mycket, utan vi fick försöka göra och lära oss samtidigt. Just när det gällde att göra en film tror jag att det var ett väldigt bra arbetssätt, åtminstone för mig. Jag får lätt prestaionsångest när det gäller att skapa saker.
Efter vår filmvisning hade vi ett samtal om hur man kan bedöma film. Då hade alla i gruppen provat att filma från olika perspektiv, zoomat, klippa film, övergångar, tempo etc. vilket gjorde att samtalet blev mycket bra. Mycket bättre än om vi hade haft den genomgången innan vi gjorde filmen, tror jag. Det är kanske ett arbetssätt som jag ska prova med eleverna. Det här är vad vi i vår grupp kom fram till att man kunde bedöma när man arbetade med film:













Nu har jag babblat färdigt! Här kommer filmen, titta och njut!

2 kommentarer:

  1. Liselott skriver

    Härlig film och jag håller med om att det var
    mycket roligt. Känner också som du att det är något jag kommer att vilja pröva med eleverna, fast jag måste nog träna lite mera först.

    SvaraRadera
  2. Någon form av Guldbagge-nominering ska ju kunna vara möjlig. Bästa manliga huvudroll??

    SvaraRadera