torsdag 6 oktober 2011

Weebly och Picture Book Maker

Igår fick vi en "Duracell"-genomgång av programmet Weebly där man kan göra egna hemsidor. (Tur att Lasse tog det lugnare på eftermiddagen...) Fascinerande hur enkelt det var att göra en sida! Sen är ju frågan hur man bygger upp sin hemsida och vad man fyller den med, det är desto svårare. Efter lektionen blev jag lite kluven på om det är en hemsida eller en blogg jag ska använda i klassen, men efter lite funderande har jag bestämt mig för att köra på bloggen som jag börjat på.

Idag har vi fått en genomgång av Photostory som vi ska använda oss av för att presentera vår förebild. Det kändes inte heller allt för svårt, men vi får väl se när jag jobbat lite mer i det.

Nu på eftermiddagen har jag försökt att lära mig Storybird och Storyjumper. Jag lyckades göra små böcker i programmen, men det känns som det är lite för krångligt för mina ettor än så länge, eller så handlar det bara om att jag känner mig för osäker. Däremot ska jag använda mig av Picture Book Maker. Det var väldigt enkelt. Tyvärr kan man inte använda å, ä, ö i programmet, men vi kör ändå. Vi börjar så får vi se om vi avancerar till några av de andra programmen sen!

Här är min lilla bok som är gjord i Picture Book Maker:

Den ensamma apan

1 kommentar:

  1. Jag ska absolut testa Storybird jag också! Och hemma hos mig i Firefox finns länkarna där de ska i din blogg - men i IE har de liksom halkat ner.
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera