fredag 11 november 2011

En lyckad lektion!

Idag skulle vi träna på att skriva meningar i klassen. Jag hade först tänkt att bara göra det i ett vanligt worddokument, men just innan lektionen ändrade jag mig och bestämde mig för att använda Picture Book Maker istället. Vi gick först igenom vad som kännetecknar en mening och vad man ska tänka på när man skriver en. Sedan fick eleverna en snabbgenomgång av Picture Book Maker fungerade och sedan fick de två och två börja jobba vid datorerna. Det gick helt över förväntan! De lärde sig väldigt snabbt hur programmet fungerade och olika miljöer växte fram på deras skärmar. Att skriva meningar gick också bra, även om det är svårt att komma ihåg stor bokstav och punkt... Det stora minuset med Picture Book Maker är att man inte kan använda sig av å, ä och ö. Men även det fungerade bra för eleverna. Både jag och eleverna kände oss väldigt nöjda efter dagens lektion! 
Här kommer två exempel på elevernas böcker:

Apan som vile ha en ven                        Det var en pingvin

(Är det någon som vet hur jag klistrar in hela boken i bloggen, eller åtminstone framsidan, så tar jag tacksamt emot tips!) 

1 kommentar:

  1. Liselott skriver:

    Jag är imponerad av ditt arbete med klassbloggen, bearbetning pågår så skolan.

    SvaraRadera