söndag 27 november 2011

Film, digitala presentationer och bedöming

Vilka nya möjligheter som öppnas genom den här kursen! Möjligheter som gör både min undervisning roligare och bättre hoppas jag! Det är fantastiskt att känna att man hela tiden lär sig nya saker. Jag tror aldrig att jag har gått en sådan givande kurs förr!

Jag tror att det finns många användningsområden för film och digitala presentationer i min undervisning. Det gäller bara att tänka utanför de vanliga ramarna som jag tidigare jobbat efter. I det centrala innehållet för svenska år 1-3  står det att vi ska arbeta med "Texter som kombinerar ord och bild, till exempel film, interaktiva spel och webbtexter." Men förutom denna rad som väldigt tydligt anger att jag "måste" använda mig av film så kan jag ju för att nå många andra mål också använda mig av film och digitala presentationer. I alla So-ämnen finns många tillfällen. Att visa den fakta man lärt sig om vikingar i en vikingafilm, eller lära sig om hur men levde förr genom att spela in en farmor och sedan gör ett radioprogram. Jag ser många möjligheter!

Mina elever ska t ex i ämnet religion/bild/svenska få måla bilder till berättelsen och Noa och sedan återberätta berättelsen genom att använda Photostory. Genom att göra det så blir återberättandet något som också finns kvar och som man sedan kan återkomma till och inte bara något som gjordes lite snabbt och nervöst inför klasskamraterna.

När det gäller att träna eleverna på att ge varandra feedback tror jag att det är viktigt att börja med det tidigt i skolan. När jag tidigare har låtit eleverna ge feedback på varandras presentationer har de bara fått ge positiv kritik. Jag tycker att eleverna har varit väldigt bra på att lyfta sina klasskamrater trots att jag inte har varit så tydlig med att berätta vad de ska titta på och ge feedback på. Att väldigt tydligt gå igenom vad det är vi ska titta på och ge feedback på är något som jag verkligen ska ta med från vår lektion med Måns. När det gäller att ge feedback på en film så tycker jag att vi listade många bra saker på kursen. Jag tänker att jag inte kan börja med allt i min etta, utan vi får fokusera på några av sakerna. Jag känner att jag själv också måste bli bättre på att ge feedback. Men ju mer jag jobbar med film och digitala presentationer desto säkrare blir jag förhoppningsvis.

3 kommentarer:

  1. Vad fint du har fått på din blogg! Snyggt att du samlat dina länkar under en flik.
    Jag är imponerad över att du kommit igång så bra med IKT i din klass. Är eleverna positiva till det nya?

    SvaraRadera
  2. Liselott skriver:
    Jag håller helt med dig om att det är en otroligt lärorik och rolig kurs.
    Så inspirerande att läsa om dina planerade arbeten med dina elever. Du ser verkligen möjligheterna hela tiden.

    SvaraRadera
  3. Vi står verkligen i olika ändar av arbetet i skolan just nu - du försvinner inom kort medan jag är på väg tillbaka. Du är oerhört kreativ och har så många bra idéer som du direkt omsätter i verksamheten. Jag får mest gå och tänka ut vilka saker jag senare vill testa. Din sida inspirerar! /Malin

    SvaraRadera