tisdag 20 september 2011

Reflektioner kring IKT i undervisningen

För mig känns IKT fältet väldigt stort och nästan ogreppbart. Min egna erfarenhet är inte så stora. Jag har mesta använt datorn som ordbehandlare med eleverna och ett ställer där man letar information. När det gäller informationssök och källgranskning har jag känt mig väldigt okunnig. Det är något jag skulle vilja bli bättre på.

Bilden är hämtat från: http://www.sxc.hu/photo/836567
Under mitt år som föräldraledig installerades dokumentkameror i alla klassrum och vi köpte in flera bärbara datorer som eleverna kan använda, så möjligheterna att använda IKT i undervisningen har ökat på vår skola. Men det räcker ju inte bara att ha den tekniska utrustningen vi måste också ha kunskap om hur vi ska använda den. Jag hoppas att jag genom kursen ska få lite av den kunskapen!
                                                                                                                                         

I år jobbar jag i en etta och vi arbetar utifrån ASL metoden (att skriva sig till läsning). Det innebär att eleverna vid 3-4 tillfällen i veckan sitter och skriver vid datorer. Det känns spännande och roligt att få arbeta så. När jag går in på bloggen Drivbänk så hittar jag massa saker som jag vill testa med eleverna för att inspirera till skrivande och berättande!
Jag blir även väldigt inspirerad när jag läser bloggar som klasser har. Det är ju ett fantastiskt sätt att synliggöra det arbete vi gör i klassrummet och att elevernas arbete får en naturlig mottagare. Det vi gör i klassrummet blir sett även av andra!

Efter att ha läst bloggar och artiklar och testad olika program känner jag mig lite stressad. Det är så mycket jag vill hinna göra med eleverna innan jag går på nästa föräldraledighet efter jul... Jag vet inte riktigt hur tiden ska räcka till! 

2 kommentarer:

  1. Man blir lätt lite stressad, jag håller med dig. Men jag tror att man får lov att avgränsa sig. Jag är expert på att testa allt samtidigt, men i detta fall försöker jag att begränsa mig själv. En klassblogg kan ju börja ganska enkel och sedan förhoppningsvis byggas ut i takt med att man integrerar det mer i undervisningen.

    SvaraRadera
  2. Att man köper in tekniska prylar på skolorna utan att skicka med fortbildning måste vara en klassiker som kan gå i repris hur många gånger som helst. Vilken annan arbetsplats än skolan gör det?

    SvaraRadera