söndag 25 mars 2012

Unga och nätet

Ju mer jag läser inser jag att det finns en värld där mina elever befinner sig som jag veta alldelels för lite om. En värld som erbjuder många möjligheter! Jag är än en gång så glad att jag går den här kursen! Den borde vara obligatorisk för alla!
En fråga som snurrar i mitt huvud är hur jag ska hålla mig uppdaterad och ha lite koll på något som förändras snabbt. Det vi lär oss på kursen idag blir ju fort gammalt.

Jag tittade i lärarmaterialet Småungar och medier som är anpassat för att användas för barn från förskoleklass och upp till år 5 för "att inventera medievanorna i klassen, att få barnen att reflektera kring sin medieanvändning och att diskutera medieinnehåll sinsemellan."  Det kändas som ett bra och konkret material att använda för att arbeta med dessa frågor.

En fråga som jag tycker är intressant är om eleverna tycker att de lär sig något när de är ute på nätet. En följd fråga blir ju då om vi lärare kan vi se och ta tillvara det som elevera lär sig på nätet, eller passar det inte in i vår "skolkunskap"?

Det finns många intressanta frågor i detta ämne så jag ser framemot vårt samtal till veckan!
                                     

1 kommentar:

  1. Huvudet på spiken! Funderar också på hur man ska hålla sig uppdaterad eftersom det här hjulet rullar hyfsat snabbt. Men kul är det! Bra frågor!

    SvaraRadera